-
Dear users,
You are in a new installation for the academic year 2024/2025. You can already transfer your older courses to this installation or create new courses in it. Please read the prepared instructions.
In the following days, you may experience irregularities in the functioning of some parts of the system. If you experience any problems, please let us know at elf@phil.muni.cz. Thank you for your cooperation and understanding.
Preskočiť dostupné kurzy
Dostupné kurzy
V kurzu naleznete materiály pro předmět s kódem MED05 (Přehled antické řecké literatury). Jedná se o ukázky dochovaných primárních textů řecké literatury z období archaického až helénistického (ca 8. stol. – 30 př. n. l.) a osnovy jednotlivých hodin. Jsou tu rovněž bonusové materiály v podobě odkazů na zajímavé diskusní pořady na internetu, mapek apod. Elektronický kurz jako takový nemá žádné oficiální ukončení, pro informace k ukončení klasického kurzu viz anotace v IS.
- Učiteľ: Irena Radová
Pokračování kurzu antické mytologie navazuje na mýty o bozích, probrané v podzimním semestru, výkladem lokálních hérójských pověstí. Kurz je členěn převážně geograficky podle místa, v němž byl daný mýtus prezentován a zahrnuje rovněž základní informace o různých typech recepce příslušných mýtů. K náplni kurzu viz anotace k předmětu v ISu.
- Učiteľ: Irena Radová
Tento kurz je stručným průvodcem řeckým a římským mytickým pantheonem. Je určen všem zájemcům o antickou mytologii. Důraz je přitom kladen na informace získané přímo z antických pramenů. Zde (v elfu) naleznete nahrané přednášky, osnovy k jednotlivým přednáškám, primární antické texty, z nichž čerpáme znalosti o mytologii, odkazy na diskuse k tématu na internetu apod. Elektronický kurz jako takový nemá žádné oficiální ukončení, pro informace k ukončení klasického kurzu viz anotace v IS.
- Učiteľ: Irena Radová
- Učiteľ: Karla Brücknerová
- Teorie množin jako formální systém a prostředek výstavby matematických disciplín
- Relační a operační struktury na množinách
- Grafy, orientované a neorientované
- Binární operace
- Konkrétní algebraické struktury - grupy, pologrupy, monoidy, svazy
- Fuzzy přístupy
- Statistika a pravěpodobnost
- Formální jazyky
- Učiteľ: Bohumil Fořt
Elfová podpora kurzu Kvantitativní výzkum (pre obory andragogika a sociálni pedagogika na úPV FF MUNI)
- Učiteľ: Tomáš Lintner
- Učiteľ: Ivo Buzek
- Učiteľ: Jan Chovanec
- Učiteľ: Alena Němcová Polická
Kurz je podporou praktického kurzu mikroskopie.
- Učiteľ: Ludmila Kaňáková Hladíková
Kurz slouží studentům historie jako výuková podpora přednášek a seminářů z Dějin pravěku a rané doby dějinné.
- Učiteľ: Ludmila Kaňáková Hladíková
This course will introduce students to a wide range of analytical techniques applied in ceramic studies providing an overview of recent archaeometric and archaeological approaches to pottery analysis and interpretation of ceramics.
It is intended to provide knowledge on analytical methods and approaches to the study of clay artefacts, including the acquisition of practical skills on ceramics analysis and data interpretation using pXRF.
- Učiteľ: Monika Zobková Koróniová
- Učiteľ: Pavel Kosek
- Učiteľ: Eva Křižková
- Učiteľ: Michaela Boháčová
- Učiteľ: Martin Březina
- Učiteľ: Pavel Kosek
- Učiteľ: Marta Šimečková
- Učiteľ: Michaela Boháčová
- Učiteľ: Martin Březina
- Učiteľ: Pavel Kosek
- Učiteľ: Eva Křižková
- Učiteľ: Linda Rudenka
- Učiteľ: Jana Villnow Komárková
Profilující/základní kurz vedlejšího studijního plánu navazujícího magisterského studia bohemistiky a studijních plánů učitelského studia. Jeho cílem je podat shrnující a rozšiřující poučení o podstatných aspektech studia českého jazyka a klíčových oblastech jazykovědné bohemistiky. Zvláštní pozornost je věnována tématům akcentovaným výzkumem v ÚČJ FF MU a ve spolupracujících brněnských odděleních ÚJČ AV ČR.
- Učiteľ: Michaela Boháčová
- Učiteľ: Pavel Caha
- Učiteľ: Marie Hanzelková
- Učiteľ: Milada Hirschová
- Učiteľ: Zdeňka Hladká
- Učiteľ: Petr Karlík
- Učiteľ: Simona Khatebová
- Učiteľ: Pavel Kosek
- Učiteľ: Klára Osolsobě
- Učiteľ: Jarmila Vojtová
- Učiteľ: Markéta Ziková
- Učiteľ: Hana Žižková
Kurz je určen jako elektronická opora kurzu Základy onomastiky CJJ26 nabízeného Ústavem českého jazyka FF MU.
- Učiteľ: Michaela Boháčová
Elektronický kurz Stará čeština je určen jako e-learningová opora výuky stejnojmenného předmětu (Stará čeština CJBB138).
- Učiteľ: Michaela Boháčová
- Učiteľ: Hana Žižková
E-learningový doplněk běžné výuky předmětu Kurz správného psaní pro nebohemisty. Kurz si klade za cíl upevnit a dále rozšířit poznatky a vědomosti o současné české kodifikaci a také umožnit studentům získané dovednosti správného psaní samostatně procvičit na různých typech úloh.
- Učiteľ: Simona Khatebová
- Učiteľ: Hana Žižková
Předmět je věnován elementárnímu poučení o ediční přípravě textů různých vývojových období, o metodách jejich jazykového a formálního zpracování. Po absolvování předmětu bude student znát základní pojmosloví textologie a editologie, bude schopen udělat korekturu textu, bude se orientovat v textologické a typografické přípravě textů pro ediční praxi.
- Učiteľ: Tereza Lojdová
Předmět PLIN041 se zaměřuje na historii oboru počítačové lingvistiky, a to i na jeho "předpočítačové období". Zahrnuje přibližně 100 let vývoje od 90. let 19. st. do 90. let 20. st. E-learningová podpora slouží především k zprostředkování studijních materiálů a dostupných informačních zdrojů.
- Učiteľ: Dana Hlaváčková
This course will explore important works and concepts in
nineteenth-century American literature that influenced later science
fiction. The texts we read will discuss social and technological changes
in the United States through plots involving time travel, unexplored
worlds, and fantastic inventions. Covered authors include: Washington
Irving, Edgar Allan Poe, Mary Griffith, Nathaniel Hawthorne, Martin
Delany, Mark Twain, Mary Bradley Lane, and Charles W. Chesnutt. We will
focus on the ways in which these authors address nineteenth-century
debates about race, gender, and the growing American empire. This course
will teach students to identify key texts in the history of science
fiction in the United States, analyze their connections to nineteenth
century American social movements, and appreciate the complex sources of
later science fiction texts.
- Učiteľ: Katie Googe
The aim of the course is to enable students to improve their ability to discuss, present and write about literature in English. The students can expect a more sophisticated and academic version of a "book club".
- Učiteľ: Eva Juhasová
- Učiteľ: Jeffrey Alan Vanderziel
- Učiteľ: Tomáš Pospíšil
- Učiteľ: Jeffrey Alan Vanderziel
This course is designed to provide students with an understanding of the development, history and current state of Gay, Lesbian, Bisexual, Transgender and Queer culture in the English-speaking world, in particular in the United States and United Kingdom.
- Učiteľ: Jeffrey Alan Vanderziel
A course aimed at providing an overview of creative writing processes, with emphasis on novels, poetry and script writing. There will also be a language component in the course, emphasising a broadening of lexis, an increased appreciation of genre and style and a focus on editing and drafting.
- Učiteľ: John Christopher Fennelly
- Učiteľ: Christopher Adam Rance
The intensive course focuses on recognizing, interpreting, and discussing aesthetic intensities found in the selected films by contemporary English, Canadian, and American filmmakers. The selected works, which the filmmakers in question not only directed but also wrote and produced, all in their own way present highly stylized, thematically involved, and vividly expressive aesthetics. The assigned films are chosen for the intensity with which they enfold and envelop their reflection of reality in the genre-defining aesthetic evocation of anxiety. The assigned readings accompanying the films are chosen as thematic supplements, suggesting a connection to the anglophone literary history of aesthetic thematization of aesthetic intensity. The overarching aim of this intensive course is to cultivate the student’s sensitivity to thematic structure and emergent meaning by way of drawing attention to the aesthetic intensity of the imagery which expresses them. The intensive course format will be employed in order to confront the students with aesthetically intense films and to invite and encourage them to react and produce sensible commentary in the shortly following discussion session. This should enhance the student’s ability to comfortably produce sensible commentary in future studies, research, publications, and teaching practice.
- Učiteľ: Jan Čapek
The objective of this course is to talk about the selected topics of English grammar, namely English word structure, phrases, nouns, adjectives and adverbs as discussed in Biber et al.'s (2002) Longman Student Grammar of Spoken and Written English. The course consists of lectures and seminar groups. While the lecture is theoretical, the seminar sessions are more practical. At the end of the course students will be able to understand the nuances of English grammar and will be able to apply their skills in practice. As a result, they will increase their proficiency in English.
- Učiteľ: Vladislav Belev
- Učiteľ: Jakob Heinrich Horsch
- Učiteľ: Emma Jackovičová
- Učiteľ: Jana Pelclová
The course combines the Czech and Anglo-American stylistics traditions. Students will work with non-literary texts but the literary ones will be considered as well. The objective is to make students understand the functional interpretation and construction of texts, and to distinguish a number of stylistic devices used in a number of different registers (e.g. register of newspapers and magazines, advertising, face-to-face interaction, comics etc.). At the end of the course students will be able to understand the key concepts and definitions in stylistics, to distinguish different registers, to recognize different linguistic patterns used as stylistic devices, and to analyze and create various texts.
- Učiteľ: Jana Pelclová
The students will read five 1980s and 90s novels by British women writers, discuss how they approach the lives and concerns of women and interpret how the novels work within the context of contemporary British literature and society.
The course will develop the students´ skills of critical reading, literary analysis and work with secondary literature.
- Učiteľ: Milada Franková
In this course you can find information about the course content, requirements, reading and quizzes for the course.
- Učiteľ: Nicola Catherine Fořtová
In this course you can find information about the course content, requirements and reading.
- Učiteľ: Nicola Catherine Fořtová
The course introduces the paradigm in the study of language having developed after Noam Chomsky's breakup with behaviorism, which resulted in what is today known as the "cognitive revolution". We discuss the importance of linguistics for studies in psychology and cognitive science, the possible innate and learned elements of the language faculty, psychological and neurobiological bases of language perception and production, and important issues of language acquisition in both normal and unusual circumstances (e.g. neurological or developmental disorders). The course therefore aims to familiarize the students with the basic ideas of post-structuralist approaches to language science. After the completed course, the student should be able to comprehend the basic problems of modern Anglo-American theoretical linguistics; realize its importance among other disciplines studying the mind and human nature (e.g. the philosophy of mind, cognitive psychology, neuroscience); gain some elementary epistemological background against which they may assess the importance of particular branches of linguistics they have or will study in their program (e.g. phonology, syntax, semantics); adopt some elementary concepts of modern cognitivistic approaches to linguistics, from both the generative/Chomskian and cognitive/Lakoffian paradigms (e.g. nativism, universal grammar, poverty of stimulus, deep and surface structure, transformations / constructivism, prototypes, cross-domain mapping). Topics to be covered include issues of the position of linguistics within psychology and cognitive science throughout the 20th century; Chomskian universal and mental grammar; conflicts between nativist and constructivist approaches to language acquisition, in both normal and unusual circumstances (e.g. neurological disorders, genetic mutations, late or no exposure to language, including psychological abuse, physical trauma or brain damage); possible ways to approach phonological, syntactic and semantic structure (though semantics will be covered extremely briefly); possible ways to test hypotheses in linguistics experimentally.
- Učiteľ: Mihailo Antovic
- Učiteľ: Jana Pelclová
This course will examine current political and cultural controversies, primarily in the United States but also in the United Kingdom, based on events in the news and the current contents of public discussion in those countries. Class discussions and presentations will aim to contextualize present-day issues, locating them in the broader streams of history and cultural development that help explain how and why they arose, what is at stake in them, who the groups in contention are, and how the contrasting positions in current debates reflect and help construct different racial, cultural and political identities.
- Učiteľ: Jeffrey Alan Smith
A survey of American literature from the colonial period through the Civil War. The course prepares students to identify key authors, developments and movements in early American literature and culture and to explain their significance and interrelationships. It also lays the basis for further study of American literature and culture, both in the subsequent courses in the American literature sequence and in other courses and thesis work.
- Učiteľ: Jeffrey Alan Smith