• Dear users,

    On Monday, 17 February 2025, ELF 24/25 will be completely unavailable from 5:30 to 7:30 due to scheduled maintenance. We ask that you do not schedule any work within the ELF during this period.

    Thank you for your understanding and we apologize for any complications.

    System administrators


Доступные курсы

Horizonty teatrologie jsou přednáškový cyklus pořádaný Katedrou divadelních studií FF MUPřednášky jsou otevřené jak studujícím, badatelkám a badatelům v oblasti teatrologie a příbuzných oborů, tak i všem dalším zájemcům. V rámci programu se konají přednášky hostů z jiných kateder, ústavů a dalších odborných pracovišť i hostů působících mimo akademickou sféru. Témata přednášek se vztahují k divadlu v jeho nejširším pojetí a jejich cílem je rozšíření obzorů teatrologické obce o nové poznatky a mezidisciplinární spojení. 

V kurzu naleznete materiály pro předmět s kódem MED05 (Přehled antické řecké literatury)Jedná se o ukázky dochovaných primárních textů řecké literatury z období archaického až helénistického (ca 8. stol. – 30 př. n. l.) a osnovy jednotlivých hodin. Jsou tu rovněž bonusové materiály v podobě odkazů na zajímavé diskusní pořady na internetu, mapek apod. Elektronický kurz jako takový nemá žádné oficiální ukončení, pro informace k ukončení klasického kurzu viz anotace v IS.

Pokračování kurzu antické mytologie navazuje na mýty o bozích, probrané v podzimním semestru, výkladem lokálních hérójských pověstí. Kurz je členěn převážně geograficky podle místa, v němž byl daný mýtus prezentován a zahrnuje rovněž základní informace o různých typech recepce příslušných mýtů. K náplni kurzu viz anotace k předmětu v ISu.

Tento kurz je stručným průvodcem řeckým a římským mytickým pantheonem. Je určen všem zájemcům o antickou mytologii. Důraz je přitom kladen na informace získané přímo z antických pramenů. Zde (v elfu) naleznete nahrané přednášky, osnovy k jednotlivým přednáškám, primární antické texty, z nichž čerpáme znalosti o mytologii, odkazy na diskuse k tématu na internetu apod. Elektronický kurz jako takový nemá žádné oficiální ukončení, pro informace k ukončení klasického kurzu viz anotace v IS.


  • Teorie množin jako formální systém a prostředek výstavby matematických disciplín
  • Relační a operační struktury na množinách 
  • Grafy, orientované a neorientované
  • Binární operace
  • Konkrétní algebraické struktury - grupy, pologrupy, monoidy, svazy 
  • Fuzzy přístupy
  • Statistika a pravěpodobnost 
  • Formální jazyky

Elfová podpora kurzu Kvantitativní výzkum (pre obory andragogika a sociálni pedagogika na úPV FF MUNI)

Kurz je podporou praktického kurzu mikroskopie.

Kurz slouží studentům historie jako výuková podpora přednášek a seminářů z Dějin pravěku a rané doby dějinné.

This course will introduce students to a wide range of analytical techniques applied in ceramic studies providing an overview of recent archaeometric and archaeological approaches to pottery analysis and interpretation of ceramics.

It is intended to provide knowledge on analytical methods and approaches to the study of clay artefacts, including the acquisition of practical skills on ceramics analysis and data interpretation using pXRF.

Podpora pro kurz PGMK510 Česká vzdělávací politika

Kurz Kvalitativní výzkum je určen zájemcům o teoretické i praktické seznámení s kvalitativní metodologií. V rámci kurzu se kombinují přednášky a samostatná práce. V elfové podpoře naleznete důležité zdroje a budou zde také odevzdávány průběžné úkoly.

Syllabus a materiál ke kurzu.

Kurs je prakticky zaměřen, na hodinách se čtou a překládají texty psané ve formálním stylu moderní čínštiny (shumian yu). Obsah textů je různorodý, od mediálních zpráv po naučná pojednání. Platforma elf má slúžiť na samostatnú prípravu študentov ny hodiny. 

Kurz je zaměřen na překlady populárních literárních děl do latiny. Nabízí možnost proniknout přístupnou formou do práce se souvislým latinským textem a aplikovat získané znalosti gramatiky v praxi, a to na textech obsahově známých a do jisté míry bližších než originální latinská díla.
Anotace kurzu
Předmět je určen bakalářským, případně magisterským studentům. Podává základní přehled teoreticko-metodologických rámců výzkumu náboženské zkušenosti a její typologizace. Posluchači si tak osvojí pojmy jako mystická zkušenost, psychedelická zkušenost, zkušenost považovaná za náboženskou atd., naučí se rozlišovat mezi přístupy esencialismu (perennialismu), sociálního konstruktivismu a kognitivní vědy o náboženství, a poznají některé základní metodologické nástroje vhodné ke studiu náboženské zkušenosti. Během kurzu je vyžadována četba tří teoretických textů, vypracování jednoho komentáře a aktivita během seminárních diskuzí. Kurz bude uzavřen vypracováním vlastního návrhu na výzkumný projekt a jeho ústní obhajobou.

Výstupy z učení
  • orientace v základních teoretických přístupech ke studiu náboženské zkušenosti od konce 19. století až po současnost,
  • znalost základních metod studia náboženské zkušenosti,
  • orientace v pojmech, které se ke studiu náboženské zkušenosti vážou,
  • znalost kulturních a teoretických kontextů rozdílných způsobů studia a typologizací náboženské zkušenosti,
  • schopnost porozumět teoretickým textům v anglickém jazyce,
  • vypracování vlastního návrhu výzkumného projektu.

Profilující/základní kurz vedlejšího studijního plánu navazujícího magisterského studia bohemistiky a studijních plánů učitelského studia. Jeho cílem je podat shrnující a rozšiřující poučení o podstatných aspektech studia českého jazyka a klíčových oblastech jazykovědné bohemistiky. Zvláštní pozornost je věnována tématům akcentovaným výzkumem v ÚČJ FF MU a ve spolupracujících brněnských odděleních ÚJČ AV ČR.

Kurz je určen jako elektronická opora kurzu Základy onomastiky CJJ26 nabízeného Ústavem českého jazyka FF MU.

Materiály ke kurzu CJBA18 Historická toponomastika.

Elektronický kurz Stará čeština je určen jako e-learningová opora výuky stejnojmenného předmětu (Stará čeština CJBB138). 

E-learningový doplněk běžné výuky předmětu Kurz správného psaní pro nebohemisty. Kurz si klade za cíl upevnit a dále rozšířit poznatky a vědomosti o současné české kodifikaci a také umožnit studentům získané dovednosti správného psaní samostatně procvičit na různých typech úloh.

Předmět je věnován elementárnímu poučení o ediční přípravě textů různých vývojových období, o metodách jejich jazykového a formálního zpracování. Po absolvování předmětu bude student znát základní pojmosloví textologie a editologie, bude schopen udělat korekturu textu, bude se orientovat v textologické a typografické přípravě textů pro ediční praxi.

Předmět PLIN041 se zaměřuje na historii oboru počítačové lingvistiky, a to i na jeho "předpočítačové období". Zahrnuje přibližně 100 let vývoje od 90. let 19. st. do 90. let 20. st. E-learningová podpora slouží především k zprostředkování studijních materiálů a dostupných informačních zdrojů.

Cílem kurzu Korektorská cvičení je seznámení studentů se zásadami korektorské práce. Předpokladem je dobrá znalost kodifikace češtiny a základní znalost korektorských značek. Zaměříme se na správné používání korektorských značek, vyznačování pravopisných, syntaktických, typografických a věcných chyb v textu, dodržování typografických pravidel. Kurz je zaměřen prakticky.

This is a space for people on the course to store and create material should they wish. Any material relevant to the course will also be posted here. 

This course will explore important works and concepts in nineteenth-century American literature that influenced later science fiction. The texts we read will discuss social and technological changes in the United States through plots involving time travel, unexplored worlds, and fantastic inventions. Covered authors include: Washington Irving, Edgar Allan Poe, Mary Griffith, Nathaniel Hawthorne, Martin Delany, Mark Twain, Mary Bradley Lane, and Charles W. Chesnutt. We will focus on the ways in which these authors address nineteenth-century debates about race, gender, and the growing American empire. This course will teach students to identify key texts in the history of science fiction in the United States, analyze their connections to nineteenth century American social movements, and appreciate the complex sources of later science fiction texts.

The aim of the course is to enable students to improve their ability to discuss, present and write about literature in English. The students can expect a more sophisticated and academic version of a "book club".


This course focuses on the history and development of the American nation, and examines the various currents (social, historical, political, intellectual and cultural) that have contributed to and today compose American culture. The primary text is American History: A Survey, which is supplemented by additional reading materials as well as videos and slides presented in class. One important aspect of the course is the emphasis placed on gaining an awareness of the "mediated" nature of knowledge and understanding, on the idea that cultural and historical knowledge should be seen as part of an ongoing process of critical thinking which is never "completed".

A survey of the physical, political, historical, social and cultural geographies of the United States. The course will examine the various states and regions of the U.S. in some detail, focusing on the topics hidden under the five geographies mentioned. Students should acquire a good working knowledge of many aspects of American studies which are not focused on in other courses in the department. Emphasis will be placed on students demonstrating knowledge acquired in the course.