-
You are in a new installation for the academic year 2024/2025. You can already transfer your older courses to this installation or create new courses in it. Please read the prepared instructions.
kursliste überspringen
Kursliste
- Trainer/in: Klára Harvánková
- Trainer/in: Petr Novotný
V kurzu naleznete materiály pro předmět s kódem MED05 (Přehled antické řecké literatury). Jedná se o ukázky dochovaných primárních textů řecké literatury z období archaického až helénistického (ca 8. stol. – 30 př. n. l.) a osnovy jednotlivých hodin. Jsou tu rovněž bonusové materiály v podobě odkazů na zajímavé diskusní pořady na internetu, mapek apod. Elektronický kurz jako takový nemá žádné oficiální ukončení, pro informace k ukončení klasického kurzu viz anotace v IS.
- Trainer/in: Irena Radová
Pokračování kurzu antické mytologie navazuje na mýty o bozích, probrané v podzimním semestru, výkladem lokálních hérójských pověstí. Kurz je členěn převážně geograficky podle místa, v němž byl daný mýtus prezentován a zahrnuje rovněž základní informace o různých typech recepce příslušných mýtů. K náplni kurzu viz anotace k předmětu v ISu.
- Trainer/in: Irena Radová
Tento kurz je stručným průvodcem řeckým a římským mytickým pantheonem. Je určen všem zájemcům o antickou mytologii. Důraz je přitom kladen na informace získané přímo z antických pramenů. Zde (v elfu) naleznete nahrané přednášky, osnovy k jednotlivým přednáškám, primární antické texty, z nichž čerpáme znalosti o mytologii, odkazy na diskuse k tématu na internetu apod. Elektronický kurz jako takový nemá žádné oficiální ukončení, pro informace k ukončení klasického kurzu viz anotace v IS.
- Trainer/in: Irena Radová
- Trainer/in: Karla Brücknerová
- Teorie množin jako formální systém a prostředek výstavby matematických disciplín
- Relační a operační struktury na množinách
- Grafy, orientované a neorientované
- Binární operace
- Konkrétní algebraické struktury - grupy, pologrupy, monoidy, svazy
- Fuzzy přístupy
- Statistika a pravěpodobnost
- Formální jazyky
- Trainer/in: Bohumil Fořt
Elfová podpora kurzu Kvantitativní výzkum (pre obory andragogika a sociálni pedagogika na úPV FF MUNI)
- Trainer/in: Tomáš Lintner
- Trainer/in: Ivo Buzek
- Trainer/in: Jan Chovanec
- Trainer/in: Alena Němcová Polická
Kurz je podporou praktického kurzu mikroskopie.
- Trainer/in: Ludmila Kaňáková Hladíková
Kurz slouží studentům historie jako výuková podpora přednášek a seminářů z Dějin pravěku a rané doby dějinné.
- Trainer/in: Ludmila Kaňáková Hladíková
- Trainer/in: Eliška Straková
This course will introduce students to a wide range of analytical techniques applied in ceramic studies providing an overview of recent archaeometric and archaeological approaches to pottery analysis and interpretation of ceramics.
It is intended to provide knowledge on analytical methods and approaches to the study of clay artefacts, including the acquisition of practical skills on ceramics analysis and data interpretation using pXRF.
- Trainer/in: Monika Zobková Koróniová
- Trainer/in: Tomáš Masař
- Trainer/in: Dagmar Máliková
- Trainer/in: Alexandr Zvonek
- Trainer/in: Dagmar Máliková
- Trainer/in: Alexandr Zvonek
Podpora pro kurz PGMK510 Česká vzdělávací politika
- Trainer/in: Martin Majcík
Kurz Kvalitativní výzkum je určen zájemcům o teoretické i praktické seznámení s kvalitativní metodologií. V rámci kurzu se kombinují přednášky a samostatná práce. V elfové podpoře naleznete důležité zdroje a budou zde také odevzdávány průběžné úkoly.
- Trainer/in: Martin Majcík
Syllabus a materiál ke kurzu.
- Trainer/in: Vladimír Maňas
- Trainer/in: Pavel Kosek
- Trainer/in: Eva Křižková
- Trainer/in: Michaela Boháčová
- Trainer/in: Martin Březina
- Trainer/in: Pavel Kosek
- Trainer/in: Marta Šimečková
- Trainer/in: Michaela Boháčová
- Trainer/in: Martin Březina
- Trainer/in: Pavel Kosek
- Trainer/in: Eva Křižková
- Trainer/in: Linda Rudenka
- Trainer/in: Jana Villnow Komárková
Profilující/základní kurz vedlejšího studijního plánu navazujícího magisterského studia bohemistiky a studijních plánů učitelského studia. Jeho cílem je podat shrnující a rozšiřující poučení o podstatných aspektech studia českého jazyka a klíčových oblastech jazykovědné bohemistiky. Zvláštní pozornost je věnována tématům akcentovaným výzkumem v ÚČJ FF MU a ve spolupracujících brněnských odděleních ÚJČ AV ČR.
- Trainer/in: Michaela Boháčová
- Trainer/in: Pavel Caha
- Trainer/in: Marie Hanzelková
- Trainer/in: Milada Hirschová
- Trainer/in: Zdeňka Hladká
- Trainer/in: Petr Karlík
- Trainer/in: Simona Khatebová
- Trainer/in: Pavel Kosek
- Trainer/in: Klára Osolsobě
- Trainer/in: Jarmila Vojtová
- Trainer/in: Markéta Ziková
- Trainer/in: Hana Žižková
Kurz je určen jako elektronická opora kurzu Základy onomastiky CJJ26 nabízeného Ústavem českého jazyka FF MU.
- Trainer/in: Michaela Boháčová
Elektronický kurz Stará čeština je určen jako e-learningová opora výuky stejnojmenného předmětu (Stará čeština CJBB138).
- Trainer/in: Michaela Boháčová
- Trainer/in: Hana Žižková
E-learningový doplněk běžné výuky předmětu Kurz správného psaní pro nebohemisty. Kurz si klade za cíl upevnit a dále rozšířit poznatky a vědomosti o současné české kodifikaci a také umožnit studentům získané dovednosti správného psaní samostatně procvičit na různých typech úloh.
- Trainer/in: Simona Khatebová
- Trainer/in: Hana Žižková
- Trainer/in: Jarmila Vojtová
Předmět je věnován elementárnímu poučení o ediční přípravě textů různých vývojových období, o metodách jejich jazykového a formálního zpracování. Po absolvování předmětu bude student znát základní pojmosloví textologie a editologie, bude schopen udělat korekturu textu, bude se orientovat v textologické a typografické přípravě textů pro ediční praxi.
- Trainer/in: Tereza Lojdová
Předmět PLIN041 se zaměřuje na historii oboru počítačové lingvistiky, a to i na jeho "předpočítačové období". Zahrnuje přibližně 100 let vývoje od 90. let 19. st. do 90. let 20. st. E-learningová podpora slouží především k zprostředkování studijních materiálů a dostupných informačních zdrojů.
- Trainer/in: Dana Hlaváčková
- Trainer/in: Jakob Heinrich Horsch
This course will explore important works and concepts in
nineteenth-century American literature that influenced later science
fiction. The texts we read will discuss social and technological changes
in the United States through plots involving time travel, unexplored
worlds, and fantastic inventions. Covered authors include: Washington
Irving, Edgar Allan Poe, Mary Griffith, Nathaniel Hawthorne, Martin
Delany, Mark Twain, Mary Bradley Lane, and Charles W. Chesnutt. We will
focus on the ways in which these authors address nineteenth-century
debates about race, gender, and the growing American empire. This course
will teach students to identify key texts in the history of science
fiction in the United States, analyze their connections to nineteenth
century American social movements, and appreciate the complex sources of
later science fiction texts.
- Trainer/in: Katie Googe
The aim of the course is to enable students to improve their ability to discuss, present and write about literature in English. The students can expect a more sophisticated and academic version of a "book club".
- Trainer/in: Eva Juhasová
- Trainer/in: Jeffrey Alan Vanderziel
- Trainer/in: Tomáš Pospíšil
- Trainer/in: Jeffrey Alan Vanderziel
This course is designed to provide students with an understanding of the development, history and current state of Gay, Lesbian, Bisexual, Transgender and Queer culture in the English-speaking world, in particular in the United States and United Kingdom.
- Trainer/in: Jeffrey Alan Vanderziel
A course aimed at providing an overview of creative writing processes, with emphasis on novels, poetry and script writing. There will also be a language component in the course, emphasising a broadening of lexis, an increased appreciation of genre and style and a focus on editing and drafting.
- Trainer/in: John Christopher Fennelly
- Trainer/in: Christopher Adam Rance
The intensive course focuses on recognizing, interpreting, and discussing aesthetic intensities found in the selected films by contemporary English, Canadian, and American filmmakers. The selected works, which the filmmakers in question not only directed but also wrote and produced, all in their own way present highly stylized, thematically involved, and vividly expressive aesthetics. The assigned films are chosen for the intensity with which they enfold and envelop their reflection of reality in the genre-defining aesthetic evocation of anxiety. The assigned readings accompanying the films are chosen as thematic supplements, suggesting a connection to the anglophone literary history of aesthetic thematization of aesthetic intensity. The overarching aim of this intensive course is to cultivate the student’s sensitivity to thematic structure and emergent meaning by way of drawing attention to the aesthetic intensity of the imagery which expresses them. The intensive course format will be employed in order to confront the students with aesthetically intense films and to invite and encourage them to react and produce sensible commentary in the shortly following discussion session. This should enhance the student’s ability to comfortably produce sensible commentary in future studies, research, publications, and teaching practice.
- Trainer/in: Jan Čapek
The objective of this course is to talk about the selected topics of English grammar, namely English word structure, phrases, nouns, adjectives and adverbs as discussed in Biber et al.'s (2002) Longman Student Grammar of Spoken and Written English. The course consists of lectures and seminar groups. While the lecture is theoretical, the seminar sessions are more practical. At the end of the course students will be able to understand the nuances of English grammar and will be able to apply their skills in practice. As a result, they will increase their proficiency in English.
- Trainer/in: Vladislav Belev
- Trainer/in: Jakob Heinrich Horsch
- Trainer/in: Emma Jackovičová
- Trainer/in: Jana Pelclová
The course combines the Czech and Anglo-American stylistics traditions. Students will work with non-literary texts but the literary ones will be considered as well. The objective is to make students understand the functional interpretation and construction of texts, and to distinguish a number of stylistic devices used in a number of different registers (e.g. register of newspapers and magazines, advertising, face-to-face interaction, comics etc.). At the end of the course students will be able to understand the key concepts and definitions in stylistics, to distinguish different registers, to recognize different linguistic patterns used as stylistic devices, and to analyze and create various texts.
- Trainer/in: Jana Pelclová
The students will read five 1980s and 90s novels by British women writers, discuss how they approach the lives and concerns of women and interpret how the novels work within the context of contemporary British literature and society.
The course will develop the students´ skills of critical reading, literary analysis and work with secondary literature.
- Trainer/in: Milada Franková
- Trainer/in: Simona Kalová
- Trainer/in: Christopher Adam Rance