Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést studující historicky,
antropologicky, ale i filosoficky do jógy jako jedné z klasických
indických intelektuálních tradic (daršana) řešení problému utrpení
(kléša) jako základní charakteristiky existence. Protože však indická
intelektuální tradice chápe teoretickou analýzu pragmaticky jako základ
adekvátní praxe (a nikoliv jako sebevyčerpávající poznání Pravdy),
představuje tradice jógy nejen analýzu problému, ale také systematizaci
disciplíny (sádhana) vedoucí k jeho řešení, tj. k vysvobození z utrpení
(mókša). Vhled do obou těchto aspektů a způsobů jejich praktického
provázání (až na úroveň rituální činnosti a každodenních životních
strategií)se proto kurz snaží zprostředkovat. Činí tak prostřednictvím
antropologicky zaměřených analýz vybraných klasických textů s respektem
k historickým souvislostem jejich vzniku a ke způsobům praktického
nakládání s nimi a s jejich doporučeními.
Kurz je tak nejen antropologickým úvodem do jedné tradice
institucionálního zvládání křehkosti existence, ale také kritickým
průvodcem touto tradicí s nadějí, že takové setkání dokáže studující
inspirovat i v osobním potýkání s křehkostí jejich vlastních životů.
Výstupy z učení
Studující po absolvování kurzu:- dokáže objasnit místo jógy v rámci klasické indické intelektuální tradice;
- chápe a dokáže objasnit klíčové pojmy jógové tradice;
- zná a je elementárně obeznámen s obsahem klíčových klasických jógových textů: Bhagavadgíta, Pataňdžaliho jógasútry, Hathajóga pradípika, Ghéranda sanhita, Šiva sanhita;
- dokáže objasnit vztah jógy k spřízněným tradicím jako sánkhja, šaktismus, tantrismus, védánta;
- dokáže objasnit návaznost jógové tradice na tradici upanišad a rozumí, jakým způsobem je jógová disciplína transformací védského obětního rituálu;
- rozumí provázanosti jógové tradice s pozdně klasickou bhakti vtělenou v písních nájanmárů;
- rozumí osmidílné (aštánga) jógové disciplíně a způsobu, jakým prakticky zpracovává problém nevyhnutelnosti utrpení;
- má přehled o moderních transformacích jógy a klíčových jógových školách, které ovlivnily euroatlantická pojetí jógy;
- dokáže kreativně hledat cesty ke smysluplnému zhodnocení inspirací z jógové tradice ve vlastním životě.
Výukové metody
přednášky, seminární diskuse a praktické aktivity, četbaMetody hodnocení
Závěrečný test: k úspěšnému absolvování je třeba mít 60% bodové hodnocení.- Učitel: Milan Fujda