
Kurz se zaměřuje na získání základního přehledu o dotazníkových metodách (survey) a možnostech jejich využití ve studiu náboženství. V kurzu jsou nejprve představeny obecné principy a dobrá praxe v práci s kvantitativními daty (metody sběru dat, statistická inference, vizualizace výsledků) tak, aby byli studenti schopni kriticky zhodnotit výsledky kvantitativních dotazníkových studií, ať už vědeckých či prezentovaných v médiích, ale také získali základní dovednosti pro realizaci survey ke svým výzkumným záměrům. Kurz kombinuje přednášky se seminární výukou. Nejprve se studenti setkají s obecnými principy budování dotazníků, které si posléze otestují na již existujících dotaznících. Dále se studenti naučí zhodnotit vhodnost konstrukce dotazníku pomocí již existujících dat a navrhnout úpravy, které by posílili validitu a reliabilitu dotazníku. Konkrétní možnosti použití dotazníkové metody ve studiu náboženství (a jejich kritika) budou dále ilustrovány na třech případových studiích z oblastí českého ateismu, islámu, a spirituálních zkušeností. Během seminářů budou studenti pracovat na vývoji vlastního dotazníku, sběru pilotních dat a pilotní analýze výsledků. Předchozí znalost statistiky či vizualizace dat není vyžadována – statistická inference bude probírána v základních obrysech nezbytných k porozumění veřejně prezentovaných statistických inferencí. Podobně není vyžadována znalost softwaru pro statistickou analýzu dat a vizualizace výsledků – základy práce s těmito softwary budou probrány na seminářích.
- Trainer/in: Radim Chvaja
- Trainer/in: Martin Lang
- Trainer/in: Jana Nenadalová