Tento výběrový literárněhistorický seminář je koncipován ve spojitosti s kurzy o české literatuře 19. století. Východiskem práce v semináři bude společná interpretace textu, zahrnující výklad díla i diskusi. Cílem semináře je vést studenty k výběru vhodných děl primární literatury v odpovídajících vydáních, především kritických, k orientaci ve škále sekundární literatury a zejména k samostatné práci s ní.
- Učiteľ: Silvie Novotná
- Učiteľ: Eliška Smutná
- Učiteľ: Zuzana Urválková
- understand the main periods of the development of Czech literature;
- see the connection between Czech literature and world literature;
- recognize cannonical works of Czech literature.
- Učiteľ: Bohumil Fořt
Seminář navazuje na předmět "Teorie, analýzy, interpretace I" a představuje další teoretické přístupy. Součástí seminářů bude kritická analýza teoretických textů a aplikace sledovaných přístupů při interpretaci konkrétních literárních a uměleckých děl.
- Učiteľ: Tereza Dědinová
- Učiteľ: Zuzana Fonioková
- Učiteľ: Miroslav Kotásek
- Učiteľ: Jan Tlustý
- Učiteľ: Zuzana Fonioková
- Učiteľ: Jan Tlustý
- Učiteľ: Romana Švachová
Tento výběrový literárněhistorický seminář je koncipován ve spojitosti s kurzy o české literatuře 19. století. Východiskem práce v semináři bude společná interpretace textu, zahrnující výklad díla i diskusi. Cílem semináře je vést studenty k výběru vhodných děl primární literatury v odpovídajících vydáních, především kritických, k orientaci ve škále sekundární literatury a zejména k samostatné práci s ní.
- Učiteľ: Silvie Novotná
V přednášce získají studenti základní přehled o rozsahu a způsobu studia české literatury. Bude určeno a charakterizováno místo literatury mezi ostatními druhy umění, zodpovězeny budou základní otázky metody studia literatury. Další část výkladů bude orientována na interpretaci literárního textu (versologie, literární druhy a žánry). Důraz bude kladen na využití teoretických poznatků ve vlastní literárněvědné praxi.
Výuka bude probíhat prezenčně, bude doplněna cvičnými e-learningovými testováními k probrané látce.
- Učiteľ: Eliška Smutná
- Učiteľ: Zuzana Urválková
Přednáška se věnuje literatuře od konce 18. století do poloviny 19. století . Je to základní kurs uvádějící studenty do problematiky prvního století moderní české literatury s ohledem na její místo v historii a kultuře Evropy i českých zemí i s ohledem na její imanentní charakter. Soustavně jsou reflektovány dosavadní výklady literatury 19. století (jak zkoumat českou literaturu 19. stol. - předmět, metodologické podněty k výkladu dějin literatury). Důraz je kladen na souvztažnost encyklopedického výkladu a interpretaci literárních děl.
Přednáška bude probíhat prezenčně a v prostředí ELFu budou nabízena cvičná testování k výkladu.. Aby mohl být student připuštěn k zápočtu, je zapotřebí, aby v ELFu pravidelně účastnil testování a 4 z nich (k různým tématům) zvládl na 60%. Cvičných testování je vhodné se účastnit v průběhu semestru.
Přednášku završuje e-learningový zápočtový test realizovaný v počítačových učebnách. K získání zápočtu je zapotřebí zvládnout test s úspěšností na 65%.
- Učiteľ: Eliška Smutná
- Učiteľ: Zuzana Urválková
- Učiteľ: Michaela Soleiman pour Hashemi
Seminář má tři hlavní cíle: první z nich je vytvořit pro absolventy bakalářského studia různých oborů sdílenou platformu pro diskusi o literárním díle, které je chápáno jako jeden z řady mediálních produktů kultury. Studenti si přitom osvojí nástroje pozorování, popisu a analýzy vlastností a uspořádání literárního díla na základě obeznámení se základními pojmy moderní poetiky a potenciálem jejich užití. To vytváří podmínky pro dosažení druhého cíle, který zahrnuje schopnost jednak interpretovat individuální dílo, jednak typologizovat či komparovat celé skupiny děl v synchronní i historické perspektivě či pozorovat jejich přenos mezi kulturami. Třetím cílem je dosažení předpokladů pro následné studium a kritickou analýzu metodologií, které budou rozvíjeny v dalších kurzech, zvláště pak metodologie intermediální. Poetika literárního díla je proto důsledně vypracovávána jako poetika svébytného média, současně ale tak, aby bylo na základě této zkušenosti v budoucnu snazší sledovat a popisovat vlastnosti jiných mediálních produktů (jako jsou film, výtvarné dílo či virtuální realita), konceptualizovat obecné a specifické vlastnosti jednotlivých médií a sledovat jejich vzájemné působení.
- Učiteľ: Petr Vokřínek