Kurz je určen pro doktorské studium

Cíle předmětu
Získat orientaci v problematice jazykového a kulturního rozhraní a jeho přínosnosti pro literaturu, a to jak z hlediska diachronie, tak jednotlivých kulturních regionů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat problematiku jazykového a kulturního rozhraní z hlediska diachronie a vybraných kulturních regionů
- traktovat tuto problematiku na vybraných příkladech ze starší a současné literatury
Osnova
  • 1. Formování literárního jazyka: francouzská literatura, italská literatura, anglická literatura, německá literatura, slovanské literatury
  • 2. Estetika vícejazyčnosti od středověku po novověk: makarónská poezie, Rabelais
  • 3. Vícejazyčnost v situaci konstituování národních kultur: problematika národní a individuální identity (Gellner, Anderson), identitárních modelů, centra a periferie (Bouchard, Kyloušek).
  • 4. Vícejazyčnost a kulturní rozhraní v situaci kolonialismu, dekolonizace, postokolnialismus, neonacionalismu a deperiferizace: kreolštiny, jazyky původních národů (Bouchard, Anderson, Saïd, Bhabha, Parisot, Glissant).