Cíle předmětu
Michel Foucault patří jednoznačně k nejvýznamnějším myslitelům 20. století. Jeho myšlení ovlivnilo nebývalým způsobem podobu všech sociálně vědných disciplín a v každé z nich vedlo k hluboké sebereflexi a výraznému přehodnocení dosavadních přístupů. Foucaultovy analýzy diskursu, moci a utváření já tvoří dnes základ celé řady metodologických přístupů v sociálních vědách. Obeznámenost s Foucaultovým myšlením je tak jedním ze základních předpokladů chápání současných společensko vědních diskusí. Pro religionistiku má zásandí význam jak Foucaultovo pojetí historiografie, tak další rozpracovávání jeho myšlenek v sociologii a kulturní antropologii.
Cílem tohoto kurzu proto je uvést studenty prostřednictvím četby a diskusí o ní do myšlení Michela Foucaulta. V rámci kurzu budou seznámeni s jeho vlivem na soudobé sociální vědy a s vybranými způsoby aplikace a rozpracování archeologie vědění.
Po absolvování kurzu by studenti měli být obeznámeni s hlavními principy a postupy Foucaultovy archeologie vědění, s možnostmi využití archeologické analýzy v sociálních vědách a s některými vlivnými způsoby jejího rozvinutí v sociologii a historiografii.
Metody hodnocení
Typ výuky:
Seminární diskuse.
Podmínky ukončení:
(1) Aktivní diskuse při seminářích (v případně nepřítomnosti odevzdané position papery).
(2) Esej objasňující na základě prohlubující reflexe četby ke kurzu základní východiska, principy a postupy Foucaultovy analýzy diskursu, později označované jako poststrukturální analýza diskursu.
Alternativní možností je pokusit se o poststrukturálně orientovanou diskursivní analýzu čehokoliv, co se týká vašeho odborného zájmu (tedy pravděpodobně i diplomové práce). Vypracování dílčí části diplomové práce, byť třeba jen pracovního textu, předběžného experimentu, přípravy apod., představuje v kontextu průběhu celého studia ideální řešení ukončení vlastně jakéhokoliv kurzu a tento není výjimkou. Samozřejmě i tento alternativní případ vyžaduje důkladné znovupromyšlení a další reflexi literatury studované během kurzu, případně její doplnění další literaturou.
Informace učitele:
1. V případě nepřítomnosti na seminární diskusi je studující povinen odevzdat position paper o délce tří odstavců obsahujících: a) stanovisko/názor/pojetí autora, b) zdůvodnění stanoviska autora, c) polemiku s autorem, případně návrh alternativního řešení problému.
2. Esej má délku konferenčního příspěvku (cca 4-8 stran [1 s=1800 znaků]). Jejím cílem je důkladně rozebrat metodu Foucaultovy diskursivně-analytické práce, nebo provést diskursivní analýzu jakéhokoliv souboru výpovědí (pramenné texty, novinové články, rozhovory, televizní diskuse, proslovy, reklamy...) a řešit její pomocí nějaký dílčí problém z oblasti vašeho odborného zájmu (viz výše Podmínky ukončení).
- Учитель: Milan Fujda